Formodede bivirkninger i forbindelse med HPV-vaccinen

 

Læge Louise Brinth fra Synkopecenteret på Frederiksberg Hospital har sammen med kollegaerne Ann Cathrine Theibel, Kirsten Pors og Jesper Mehlsen udgivet en videnskabelig artikel, der beskriver analyserede og rapporterede bivirkninger ved HPV-vaccinen og konkluderer, at der er behov for yderligere forskning for at afdække en eventuel sammenhæng mellem de oplevede symptomer og HPV-vaccinen Gardasil.

Vi har oversat artiklens abstract (opsummering):

Introduktion: Den kvadrivalente vaccine, som forebygger fire typer HPV-vira – 6, 11, 16 og 18 (Q HPV, Gardasil) har været en del af det danske børnevaccinationsprogram siden 2009. Gennem det seneste år er en række symptomer, hovedsagligt dysfunktioner på det sympatiske nervesystem, blevet sat i forbindelse med HPV-vaccinen som formodede bivirkning.

Metode: Vi har beskrevet de formodede bivirkninger hos 53 patienter, som var henvist til vores synkope center, ved brug af vippelejetest og evaluering af det autonome nervesystem.

Resultat: Alle patienter havde symptomer, der bestod af udtalt dysfunktion i det autonome nervesystem inklusive forskellige grader af ortostatisk intolerance, stærk ikke-migrænelignende hovedpine, ekstrem træthed (fatique), kognitive dysfunktioner, gastrointestinal ubehag og udbredt smerte af neuropatisk karakter.

Konklusion: Vi fandt en ensartethed i de rapporterede symptomer og vores analyser samt andres rapporter. Vores fund kan hverken be- eller afkræfte en sammenhæng til HPV-vaccinen, men vi anbefaler, at der hastigt foretages yderligere forskning på området, så den patofysiologiske sammenhæng bag symptomerne hos patienterne kan fastlægges og for at fastslå eventuel sammenhæng til vaccinen og forhåbentlig finde targeteret behandlingsmuligheder.

Læs den hele artiklen her: Abstract from Louise Brinth et al march 2015

Kommentarer

  1. Inger Aagaard Bundgaard skriver

    ” Medicin ” virker meget forskelligt ” /
    Jeg taler udfra egne erfaringer , fik epilepsimedicin ( tegretol) en overgang og blev doceret fra sygehuset .jeg fik stort set de fleste bivirkninger , man kunne få. ( ingen hverken på sygehus eller egen læge havde dog forinden talt om mulige bivirkninger.
    Så jeg gik på apoteket , og spurgte til mulige bivirkninger ” ( det her i 1988 ) medicinen påvirkede i mit tilfælde , , når jeg skulle tale , og påvirkede min balance .
    Ingen ville dog hjælpe mig ” til mindre dosis) som var 2 hver morgen og een om aftenen . så jeg ” skar ” selv dosis ned og tog istedet også kun een hver morgen. og fortsat een hver aften.

    Og alle bivirkninger forsvandt. .(efter et par år var jeg helt ude af medicinen,)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *